Digitálna nerovnosť a digitálna exklúzia ako výzva pre riadenie ľudských zdrojov v podniku
Informácie o projekte
Číslo projektu: | 1/0668/20 |
---|---|
Grantová schéma: | VEGA |
Typ projektu: | Domáci výskumný |
Doba riešenia projektu: | 1. Január 2020 - 31. December 2023 |
Vedúci projektu: | |
Zástupca vedúceho projektu: | |
Spoluriešitelia z UMB: | Horehajova Maria |
Finančný manažér projektu: | |
Projektový manažér projektu: | |
Zahraničný projekt: | nie |
Už v 90. rokoch minulého storočia sociológovia upozorňovali na fenomén digitálne bariéry (digital divide) ako na jeden z prejavov nerovnosti príležitostí a informačnej nerovnosti. V tom čase išlo hlavne o rozdiely medzi ľuďmi, ktorí majú možnosť prístupu k informačným technológiám a k internetu a tými, ktorí ho nemajú, v oblastiach ako je prístup k informáciám a pozícia a príležitosti na pracovnom trhu. Tieto rozdiely kopírovali trend rovnosti príležitostí v spoločnosti, teda medzi znevýhodnenými boli častejšie nízkopríjmové skupiny, menšiny a ženy. V súčasnosti už fenomén digitálnej bariéry nie je výsledkom možnosti fyzického prístupu k technológii a pripojenia k internetu, avšak má ďalšie prejavy hlavne v oblasti motivácie k používaniu digitálnych technológií a disponovania širokým spektrom digitálnych zručností, ktoré môžu byť nadobudnuté jednak vzdelaním, ale v oveľa väčšej miere praxou ich využívania. Niektorí výskumníci predpokladajú, že vďaka lepšej cenovej dostupnosti digitálnych technológií sa bude digitálna nerovnosť znižovať (normalisation hypothesis). Iní tvrdia, že digitálna nerovnosť bude replikovať ostatné spoločenské nerovnosti a v budúcnosti môžeme očakávať jej ďalšie prehlbovanie (stratification hypothesis). Cieľom projektu je po prvé zmapovať fenomén digitálnej bariéry a digitálnej nerovnosti na Slovensku. Následne sa zameriame na výzvy a obmedzenia, ktoré fenomén digitálnej bariéry predstavuje pre podniky v oblasti riadenia ľudských zdrojov. V tejto oblasti vnímame ako problémovú hlavne potrebu zamestnávania ľudí s pomerne rozvinutými digitálnymi zručnosťami na čoraz nižších pozíciách v podniku, fenomén starnutia obyvateľstva, rovnako schopnosť vzdelávacieho systému prispôsobovať sa potrebám trhu práce. Ako kľúčový zdroj pri riešení projektu predpokladáme využitie mikrodát Eurostatu z databáz Community statistics on information society a Continuing vocation training survey, ako aj štruktúrované rozhovory s manažérmi ľudských zdrojov v slovenských podnikoch.